Actualitat / General

Com comunicar que #LaPitjorEpidèmia no és una malaltia

Article de Raquel Bonell
quepo.org

“Trencar el cercle, discurs coherent, què vull explicar, tot comunica, fer estratègia, adequar el to al públic, donar véu a qui vols visibilitzar, trencar el cercle, discurs coherent, què vull explicar, tot comunica…” Aquests són alguns dels mantres que l’equip de Quepo ens repetim a totes hores (a l’estil llista de la mort d’Arya a Joc de Trons) cada cop que endeguem un nou projecte.

Participar en el procés de repensar la comunicació del sector de les ONG està sent tot un repte. Un sector que en alguns casos viu, o ha viscut per la tancada d’aixeta de subvencions, molt depenent del finançament institucional, i això ha provocat una excessiva por a dir les coses tal com són i apuntar a les causes que originen una problemàtica, i ha fet que sigui més còmode actuar sobre la conseqüència, la urgència, la caritat, buscant més aviat paliar els efectes que eradicar-los veritablement.

SalutDretsAcció

I pel que fa a la comunicació i sensibilització dels projectes, venim d’un històric d’aquelles ONG amb més recursos (que són les que més comunicació pública dels seus projectes fan), on les actuacions sobre les conseqüències venien de la mà de campanyes de “sensibilització” que bebien més de metodologies mercantilistes i de màrqueting, que no pas de comunicació social transformadora.

Per sort, el detonant democratitzador que ha tingut la comunicació 2.0 amb les xarxes socials i mitjans de comunicació alternatius, ha permés que aquelles entitats més petites, en recursos i equip humà, però molt grans en discurs, enfocament i projectes, hagin pogut treure el cap, i donar aire fresc i revolucionari a un sector que necessita fer un pas endavant en valentia i veritable transformació social.

I després d’aquesta no-breu introducció un pel tenyida de “denúncia/pataleta” mirant cap endins, volíem compartir un exemple de procés: de comunicació, de coneixement, de transformació que hem estat treballant els darrers mesos.

#LaPitjorEpidèmia és el leit motiv que hem creat per la campanya Salut, Drets, Acció amb Medicus Mundi Catalunya i Farmacèutics Mundi, dues ONG sanitàries que porten més de 10 anys fent projectes de sensibilització al voltant del dret a la salut al món. Crear consciència i actitud crítica davant la pitjor epidèmia en salut del món: la desigualtat.


Espot de la mostra de cinema

Aquest era el veritable objectiu de la campanya: aconseguir visibilitzar les causes que fan que una malaltia es converteixi en epidèmia; respondre a preguntes com per què milions de persones han de morir per una malaltia com la sida per no tenir recursos econòmics per accedir el tractament; per què la desgràcia de la ruleta geogràfica d’on naixem determina quants anys d’esperança de vida tens; per què les polítiques de retallades volen acabant amb la universalitat de la salut quan està demostrat que el sistema sanitari públic és més efectiu i econòmic; i un llarg etcètera de qüestions que ens agradaria que el “nostre públic objectiu” es fes i apropar espais de debat amb persones expertes.

Un punt clau i sempre conflictiu és definir be el públic objectiu d’una campanya, perquè el 99% de les ocasions que ho preguntem la resposta sol èsser: un públic X específic, però també la “ciutadania general”. Com aquella por de dir no a un plat ben sucós que el tens a disposició a un bufet lliure, com si escollir fos perdre. I no, escollir és guanyar. De nou als mantras: ummmmmmmmmmmm… adequar el to al públic, adequar el to al públic…

Un cop vam tancar els dos aspectes més importants:

1)Què volem comunicar? #LaPitjorEpidèmia, i
2)A qui ens dirigim? als professionals sanitaris (metges, infermeres, investigadors, professorat universitari, el vinculat a cooperació sanitària,…)

Ens vam posar a treballar amb l’eina de la campanya més potent que teníem entre mans: la Mostra de Cinema Salut, Drets, Acció.

Ja l’any passat li vam donar una volta a l’estratègia d’aquesta activitat, creant el web de la mostra de cinema, i potenciant la visibilitat de les lluites que hi ha al darrera dels documentals que projectàvem, donant veu a activistes, moviments socials, ong i xarxes vinculades al dret a la salut, sobretot del sud del món.

I en aquesta línia, vam aplicar totes les passes comunicativament estratègiques que es donarien a partir d’aquell moment:

Tan bon punt sel·leccionats els documentals que es projectarien (Cuanto Perdimos, Tales from the Organ Trade, Fire in the Blood i Kafana), creada la identitat de #LaPitjorEpidèmia i tancats tots els ponents que hi participarien, vam iniciar el contacte amb els mitjans de comunicació.

FITB long trailer from Fire in the Blood on Vimeo.

Som expertes en NO voler fer notes de premsa ni rodes de premsa. No hi creiem. Creiem en l’apropament, en el coneixement dels periodistes, dels mitjans, dels seus enfocaments, discurs i interessos i vincular-ho als nostres interessos. Però això no implica només apropar-se als periodistes i mitjans “aliats”, perquè per….(moment mantra) trencar el cercle…. hem de pensar en el nostre públic objectiu, i això fa que sigui un repte més gran, buscant el mitjà idoni a cada perfil. Els resultats finals els sabrem al mes de juny.

I sobre la comunicació a xarxes, el nostre dia a dia de la campanya a twitter i facebook s’ha construit entorn a la tríada continguts-actualitat-campanya, treballant per fer que el hashtag #LaPitjorEpidèmia agafi força i, esperem, vida pròpia, i la gent el faci seu.

En el moment que escric aquestes línies estem en la recta final de la mostra de cinema. Com a primera anàlisi de resultats fins ara, podríem dir que complim els resultats esperats, en general, tot i que la nostra exigència és molt alta en tot allò que fem i sempre tenim la sensació agredolça de no avançar mai suficient en el camí cap a… aquella utopia de Galeano que ens ajuda a caminar.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s