Actualitat / Mitjans

Darrere els bons reportatges de Bangladesh

Dhaka_Savar_Building_Collapse

Esfondrament del complex tèxtil Rana Plaza a Bangladesh, el 24 d’abril de 2013

 

En un quart d’hora, una treballadora d’una fàbrica tèxtil de Bangladesh guanya 0,31 euros, però la botiga ven articles per valor de 1339. Són dades que il·lustren la desigualtat i formen part del documental interactiu The shirt on your back, elaborat pel diari britànic The Guardian sobre la indústria tèxtil. Aprofitant diversos formats, el reportatge contextualitza, assenyala les causes, dóna veu a les víctimes i recorda les passes fetes fins ara i les que queden per fer. El pretext és clau: fa un any, una fàbrica de roba es va esfondrar a Bangladesh. Van morir 1.135 persones i moltes van resultar ferides. Totes treballaven sota unes condicions laborals deplorables per a marques occidentals. Mahmuda confeccionava 120 pantalons per hora, 10 hores al dia, 6 dies a la setmana, per 63 dòlars al mes.

Remuntem-nos a l’abril del 2013. La mort dels treballadors del complex tèxtil anomenat Rana Plaza va agitar els mitjans de comunicació, que van “treure a la llum” les condicions de treball de les fàbriques a Bangladesh i altres països. En la majoria dels casos, la porta mediàtica s’obria de bat a bat a partir del 24 de abril, però i abans, no hi havia sous miserables? No hi havia treballadors i treballadores sotmeses a jornades extenuants? No treballaven obligats a córrer riscos laborals? I no rebien amenaces per sindicar-se? Com assenyala l’activista i portaveu de la campanya Roba Neta a Catalunya Albert Sales: “cal sumar les més de 1000 persones que ja havien mort en els 10 anys anterior”.

Tot i que fins que no van morir-ne 1135 de cop, la majoria de mitjans de comunicació no van posar-hi el zoom, ONG, activistes i organitzacions en defensa dels drets laborals feia anys que denunciaven sense treva les condicions laborals de la indústria tèxtil. Investigaven, elaboraven informes, endegaven campanyes i organitzaven protestes. La informació hi era, però calia anar-la a buscar: el 2011 la campanya Roba Neta havia publicat la guia Moda: indústria i drets laborals, que desgranava la realitat de diverses marques multinacionals de la confecció. La campanya internacional, el 2008, feia pública una guia de conducta per a verificar el procés de confecció i garantir els drets laborals. Fins i tot, un mes abans de la catàstrofe del Rana Plaza, llançaven un informe sobre incendis recents a fàbriques tèxtils de Pakistan i Bangladesh. Entre molt altres treballs.

Arran de l’ensorrament a Bangladesh, els mitjans han cercat informació i l’han trobat. Completa i de qualitat. Quan els periodistes van començar a explicar, contrastar i aprofundir, van emergir els informes, les denúncies, l’experiència i el coneixement de les ONG i altres organitzacions. La feina realitzada fins aleshores, havia estat imprescindible i única. Tot el treball publicat per la campanya internacional Roba Neta ha transcendit en molts reportatges i els periodistes citen fonts de la pròpia campanya i d’organitzacions com Setem, la Red de Solidaridad de las Maquiladoras, Human Rights Watch, la Fundació Fair Wear o War on Want, per citar alguns exemples.

Els mitjans han amplificat el treball de les ONG, que alhora han estat capaces de proposar enfocaments i treure a la llum elements d’interès informatiu. Quan s’acostava el primer aniversari, la campanya Roba Neta va dirigir l’atenció cap a l’estat de les indemnitzacions als afectats publicant un llistat a la web amb aquelles marques que havien realitzat una contribució econòmica i aquelles que no ho havien fet. La majoria dels mitjans se’n fan ressó. Fins i tot, s’han aconseguit sinergies entre ONG i mitjans, com la investigació sobre els incompliments de Benetton elaborada pel programa italià “Presa Diretta” de l’emissora RAI amb la campanya Roba Neta. Avui comptem amb una prova més de que l’esforç i dedicació de les organitzacions no ha estat en va.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s