Actualitat / Campanyes ONG / Mitjans

DaTactic o com explicar les retallades en cooperació a la xarxa

Article d’Eduard Martín-Borregón, periodista de dades
@emartinborregon

Vuit hores, molts activistes amb ganes de treballar, un nom estrany (Datactic) i tres adhesius. Les opcions per etiquetar-se eren: dades i xarxes, cooperació i comunicació. El repte: aconseguir que les retallades en cooperació internacional del Govern Rajoy fossin trending topic (TT) el dia en què l’OCDE (Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic) publicava les dades. Per aconseguir-ho, un anàlisi de xarxa innovador i que permetia entendre quins eren els nodes clau per assolir la màxima notorietat.

La idea no era buscar qui podia tenir el màxim nombre de followers, sinó arribar a altres comunitats que són sensibles a les retallades i que habitualment no reben aquesta informació. No es busca que el sector s’assabenti del que ja sap, sinó mostrar que la cooperació és part del canvi social, que està en perill de mort i que cal lluitar per ella.

Mapa de relació de ‘m’agradades’ a Facebook de totes les entitats que pertanyen a la CONGDE

Facebook_DaTactic

Després d’una breu formació en cooperació i anàlisi de xarxa, els diferents perfils existents (periodistes, analistes de dades, especialistes en cooperació, comunicadors, blocaires, informàtics, activistes…) ens vam dividir en cinc grups per tal d’afrontar el repte des de diferents perspectives. Els punts d’atac van ser: difusió entre tot el sector de cooperació, recerca d’altres actors socials que es sumessin a la causa, buscar suport internacional, difusió pels mitjans de comunicació i intentar fer TT mundial.

El procés de decisió era horitzontal, l’esdeveniment potenciava la creativitat i la improvització, i es fugia en tot moment de la institucionalització. Tothom va deixar enrere la seva marca per a sumar-se primer al nom DaTactic, i després per a difondre al màxim el hashtag triat entre totes: #laAyudaImporta.

Mapa de les relacions de ‘follow’ i ‘follow back’ de les principals entitats de cooperació de l’Estat espanyol

twitter_DaTactic

A les 13:30h es va llançar el hashtag i la xarxa presencial i virtual va aconseguir col·locar-lo entre les etiquetes més populars de Madrid, Barcelona i Espanya, superant diversos temes d’actualitat. A partir d’aquí, cada grup va centrar-se en els objectius que s’havien fixat, complint-se moltes de les petites fites que cadascú es va marcar.

El balanç de la jornada és molt positiu. Es va aconseguir l’objectiu col·lectiu i es va fer un pas més per a consolidar una xarxa polifacètica i talentosa en favor de la cooperació. Els propers reptes que es va marcar el col·lectiu: aconseguir traspassar comunitats en la següent acció i millorar algun detall tecnològic. Estigueu atents a les xarxes, qualsevol dia pot haver-hi las propera acció.

Més informació: https://storify.com/DaTactic/datactic

One thought on “DaTactic o com explicar les retallades en cooperació a la xarxa

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s