Actualitat

Uneix-te a la conversa: ‘Celebrities’ i ONG, riscos o oportunitats?

Scarlett_Johansson_@_Hollywood_Walk_of_Fame_07

Una agenda mediàtica on els esports i les celebrities cada vegada ocupen més espai, ha portat les ONG a recórrer a personatges famosos per col·locar els seus temes als mitjans. No és la primera vegada que esclata la polèmica sobre alguna celebrity vinculada a una ONG. La darrera ha estat Scarlett Johansson, que col·laborava amb Oxfam com a ambaixadora des de 2007. L’actriu va acceptar convertir-se en la imatge de l’empresa israeliana SodaStream i recentment, ha protagonitzat un anunci per l’empresa amb seu a l’assentament de colons israelians Ma’ale Adumim, a Cisjordània. La incompatibilitat de donar la cara per SodaStream i alhora per Oxfam va transcendir a la xarxa, als mitjans i dins la mateixa ONG. Oxfam s’oposa a qualsevol assentament israelià, il·legals conforme el Dret Internacional i quan Johansson ha hagut d’escollir, s’ha quedat amb SodaStream. El comunicat de l’ONG és clar: “SodaStream resulta incompatible amb el seu paper (Sacrlett Johansson) com a ambaixadora internacional d’Oxfam”.

El cas ha bullit a la xarxa i ha ocupat portades. En primer instància, la polèmica ha servit per posar en primera línia mediàtica l’ocupació dels territoris palestins, i el moviment BDS (Boicot, Desinversió, Sancions), que demana el demana boicot integral a Israel, ha sabut aprofitar l’ocasió. A través d’una campanya viral de memes i incidint com a font en molts dels articles que han aparegut aquests dies. Un clar exemple de com aprofitar el context per estendre les reivindicacions.

En segona instància, ha posat sobre la taula el debat al voltant de la relació entre celebrities i ONG. The Guardian ha aprofitat l’ocasió per a recordar altres episodis polèmics, com la valoració de Cristina Aguilera després de visitar Rwanda amb el Programa Mundial d’Aliments, o la desinformació de la cantant Elizabeth McGovern’s (Abbey’s Lady Cora) després de visitar Sierra Leona amb l’organització World Vision.

Aleshores, en base a quins criteris una ONG pot confiar en una celebrity? Quines garanties té que la seva activitat professional o personal no malmetrà la de l’organització? Col·laborar amb persones reconegudes comporta riscos i oportunitats?

Uneix-te a la conversa!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s